Κεφάλαιο 9. Διαδίκτυο, Web 2.0 και Web X.0

Τι θα μάθετε στο σημερινό μάθημα:

να εντοπίζετε τις κρίσιμες ημερομηνίες στην Ιστορία του Διαδικτύου.
να αναγνωρίζετε πώς δουλεύει το μοντέλο πελάτη - εξυπηρετητή.
να απαριθμείτε τις βασικές υπηρεσίες του Διαδικτύου.
να διακρίνετε μεταξύ
τους τις έννοιες Διαδικτύο και Παγκόσμιος Ιστός.
να εξηγείτε τις διαφορές μεταξύ παγκόσμιου ιστού Web 1.0 και παγκόσμιου ιστού Web    2.0.
να αναφέρετε εργαλεία web 2.0.
να προσδιορίζετε την έννοια του σημασιολογικού Ιστού.

 

Ιστορικά Στοιχεία


Παρακολουθείστε το ενδιαφέρον βίντεο από το Youtube:

   



Δομή του Διαδικτύου

  • Το Διαδίκτυο αποτελεί ένα δίκτυο συνδεδεμένων δικτύων. Αυτό σημαίνει ότι κάθε υπολογιστής που θέλει να συνδεθεί στο Διαδίκτυο δεν συνδέεται «απευθείας», αλλά μέσω του δικού του δικτύου. Αυτό μπορεί να είναι, για παράδειγμα, το δίκτυο του παρόχου υπηρεσιών διαδικτύου (Otenet, Forthnet, Hol κ.α.) που χρησιμοποιεί. Το δίκτυο δεν περιλαμβάνει μόνο υπολογιστές αλλά και συσκευές διασύνδεσης όπως hubs, δρομολογητές κ.ά. Επίσης, πλέον στο Διαδίκτυο συνδέονται και άλλες «έξυπνες» συσκευές όπως κινητά τηλέφωνα.
  • Η βασική αρχή λειτουργίας του Διαδικτύου είναι η δυνατότητα επικοινωνίας δύο οποιωνδήποτε συνδεδεμένων υπολογιστικών συστημάτων, τα οποία, εκτός από το ότι βρίσκονται συνήθως σε διαφορετικά δίκτυα, έχουν και διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά.
  • Για να επιτευχθεί αυτή η επικοινωνία, τα περισσότερα προγράμματα στο Διαδίκτυο ακολουθούν το μοντέλο πελάτη-εξυπηρετητή. Σύμφωνα με αυτό ο ένας υπολογιστής-πελάτης ζητάει μία υπηρεσία και ο άλλος υπολογιστής - εξυπηρετητής παρέχει αυτή την υπηρεσία.
 

Η χρήση του μοντέλου πελάτη-εξυπηρετητή είναι σημαντική, αφού με τον διαχωρισμό ισχυρού εξυπηρετητή λιγότερου ισχυρού πελάτη, έχουμε:
αποτελεσματική χρήση υπολογιστικής ισχύος
μείωση κόστους συντήρησης και αναβάθμισης
αύξηση ευελιξίας και δυνατότητα δημιουργίας συστημάτων που υποστηρίζουν πολλά διαφορετικά περιβάλλοντα. 
Υπηρεσίες του Διαδικτύου
Με βάση το μοντέλο πελάτη-εξυπηρετητή λειτουργούν όλες οι βασικές υπηρεσίες που παρέχει το Διαδίκτυο όπως:
Ο Παγκόσμιος Ιστός (World Wide Web)
Το Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email)
Η Μεταφορά Αρχείων (ftp)
Οι ομάδες συζητήσεων (newsgroups, forums)
Η απομακρυσμένη υπηρεσία πρόσβασης τερματικού (telnet)

Ο Παγκόσμιος Ιστός αποτελεί ίσως την κινητήρια δύναμη του Διαδικτύου, σε σημείο τέτοιο που να ταυτίζουμε τις δύο έννοιες. Στην ταύτιση αυτή συμβάλλει το γεγονός ότι έχει σε μεγάλο βαθμό ενσωματώσει όλες τις άλλες υπηρεσίες του Διαδικτύου που μπορούν πλέον να γίνουν μέσα από τον Παγκόσμιο Ιστό.

Από τον Web 1.0 στον Web X.0

World Wide Web (Παγκόσμιος Ιστός)

  • Ο Παγκόσμιος Ιστός δημιουργήθηκε,  το 1990 από τον Τιμ Μπερνερς-Λι στο CERN
  • O Τιμ Μπερνερς-Λι επινόησε το πρωτόκολλο (HTTP: Hyper Text Transfer Protocol) και τη γλώσσα (HTML:Hyper Text Markup Language), για να περιγράψει την ιδέα του. 
  • Ο απλός χρήστης έπρεπε να αρκεστεί στην ανεύρεση έτοιμων ιστοσελίδων και πληροφοριών ή να μάθει να γράφει κώδικα HTML και να αγοράσει τον αντίστοιχο εξοπλισμό, αν ήθελε να στήσει τον δικό του ιστότοπο.
  • Oι ιστοσελίδες ήταν στατικές, κατασκευάζονταν μία φορά και δεν ανανεώνονταν, παρά μόνο ίσως με κάποια ενότητα ανακοινώσεων και πάλι μέσα από συγγραφή κώδικα HTML.
Δείγματα Ιστοσελίδων WEB 1.0 υπάρχουν και σήμερα!!!!!
  • Ιστότοπος της κινηματογραφικής ταινίας Wild Wild West.
  • ARNGREN Νορβηγική Εταιρία πώλησεις Gadgets

Web 2.0 - Διαδραστικός Ιστός

  • Πολλες εταιρίες προσφέρουν χώρο "φιλοξενίας" ιστοτόπων στους υπολογιστές τους σε προσιτές τιμές. (Δείτε αντίστοιχο άρθρο στο διαδίκτυο με συγριτικό τεστ για παρόχους φιλοξενίας ιστοτόπων)
  • Ανάπτυξη ευκολότερων τρόπων κατασκευής ιστοσελίδων από την επίπονη συγγραφή κώδικα html.
  • Ένας ιστότοπος web 2.0 ενθαρρύνει τον χρήστη να αλληλεπιδράσει, να αφήσει σχόλια, να κάνει εγγραφή, να δημιουργήσει λογαριασμό ή προφίλ, και να ανεβάσει ο ίδιος περιεχόμενο. 
  • Παραδείγματα web 2.0 ιστότοπων είναι τα Blogs, Wikis, Social Networks

Web 3.0 - Σημασιολογικός Ιστός

  • O όρος web 3.0 επισημαίνει τη στροφή προς τον «έξυπνο» νοήμονα Ιστό που θα καταλαβαίνει τις απαιτήσεις του χρήστη.
  • O Tim Berners-Lee, ο εφευρέτης του World Wide Web, το αναφέρει ως Σημασιολογικό Ιστό. Με αυτό θέλει να πει ότι θα γίνει μία προσπάθεια οι μηχανές αναζήτησης να προσπαθούν να διαβάζουν το περιεχόμενο όπως οι άνθρωποι. π.χ. μπορεί να γράφετε στη μπάρα αναζήτησης "Θέλω να δω μία ταινία τρόμου και μετά να πάω να φάω στην Αθήνα". Οι μηχανές αναζήτησης θα επεξεργάζονται τα δεδομένα και θα τα παρουσιάζει σε εσάς.

Web X.0 – Εκτεταμένος Ιστός

Από τον Web 1.0 στον Web X.0
Τέλος ο λεγόμενος web X.0 (από το eXtended web – εκτεταμένος Ιστός) είναι η τελική σύνθεση. Περιλαμβάνει ενοποιημένους τον Ιστό των χρηστών, τον σημασιολογικό ιστό και προηγμένα μέσα μετάδοσης της πληροφορίας όπως τρισδιάστατη (3D) απεικόνιση και εικονική πραγματικότητα.  

 

 

  Δείτε ένα ενδιαφέρον βίντεο στο youtube για όλα αυτά:

 

Δραστηριότητα (Σύννεφο Λέξεων - Tagxedo)

To σύννεφο ετικετών (tag cloud) ή σύννεφο λέξεωνστατιστικός κατάλογος στον οπτικό σχεδιασμό) είναι οπτική αναπαράσταση μεταδεδομένων των χρηστών ενός δικτυακού τόπου, ή απλά το περιεχόμενο του δικτυακού τόπου. Οι ετικέτες είναι συνήθως απλές λέξεις και συνήθως κατηγοριοποιούνται αλφαβητικά.(Βλέπε WikiPedia)

Θα χρησιμοποιείσετε την web 2.0 εφαρμογή Tagxedo για δημιουργήσετε ένα εντυπωσιακό σύννεφο λέξεων με τα μικρά ονόματα όλων των μαθητών το 2ου ΕΠΑΛ Κιλκίς.
  1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της εφαρμογής (http://www.tagxedo.com/app.html)
  2. Η Εφαρμογή χρειάζεται την τεχνολογία SilverLight για να "παίξει" (κάτι σαν το Flash Player). Κατεβάστε το από εδώ και εγκαταστήστε τό έαν δεν το έχετε.  
  3. Ανοίξτε από εδώ το αρχείο όλα τα μικρά ονόματα των μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ Κιλκίς.
  4. Πατήστε Ctrl+Α για να επιλέξετε όλα τα ονόματα, και στην συνέχεια Ctrl+C για να τα αντιγράψετε στην μνήμη.
  5. Στην κεντρική οθόνη του προγράμματος, κάντε κλικ στην λέξη Load... Στο παράθυρο που θα ανοίξει, τοποθετήστε τα ονόματα των μαθητών όπως αναφέρει η εικόνα 2.
    Εικόνα 1
    Εικόνα 2
  6. Στην οθόνη του προγράμματος θα εμφανιστεί το σύννεφο λέξεων με τα ονόματα των μαθητών. Τα ποιο κοινά ονόματα (ΓΙΩΡΓΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ) εμφανίζονται μεγαλύτερα.
    Εικόνα 3
  7. Στην συνέχεια μπορείτε να αλλάξετε τα χαρακτηριστικά του σύννεφου λέξεων όπως το Χρώμα των γραμμάτων (Color), έτοιμους συνδιασμούς χρωμάτων (Theme), τον προσανατολισμό των γραμματών (Orientation), το σχήμα του σύννεφου (Shape) κ.α.  
    Εικόνα 4
  8. Τέλος αποθηκεύστε το αποτέλεσμα ώς μία εικόνα στα έγγραφά σας με όνομα το ονοματεπωνυμό σας.
    Εικόνα 5
  9. Ανεβάστε την δουλεία σας στο φάκελο του καθηγητή σας.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου